10 zabaw z dziećmi bez użycia zabawek i innych rekwizytów

Zabawki, zabawki. Zabawa, zabawa zabawkami. Wszędzie zabawki! Mój syn kocha zabawki, problem w tym, że kocha je dostawać, a niekoniecznie nimi bawić. Ja jako mała dziewczynka szybko nudziłam się zabawkami, ale miałam ich kilka. Mieściły się w jednym kartonie w szafce meblościanki, która stała w moim pokoju. Moje dzieci mają niezliczoną ilość zabawek, która stale rośnie. Nie pochwalam tego ciągłego kupowania i jak tylko mogę, staram się wymyślać takie zabawy, które angażują dziecko bez użycia jakichkolwiek zabawek, a nawet domowych rekwizytów.

Zabawa dłońmi, ciałem, mową też może być ciekawa

Znam i wymyślam na bieżąco wiele zabaw, które opierają się na wykorzystaniu naszych ciał, zmysłów i mowy. To proste zabawy na czas w parku, czy nudne popołudnie w domu. Ale same wcale nie są nudne! No i uczą. Uczą komunikacji, budowy ciała i rozumienia otaczającego świata. Brzmi górnolotnie, ale jest naprawdę łatwe.

1. Zabawa w “Pokaż mi”

GDZIE: WSZĘDZIE!
JAK:
Siedzimy z dzieckiem na kanapie, ławce, podłodze, w poczekalni czy samochodzie. Rzucamy hasło “Pokaż mi coś…niebieskiego, dużego, pachnącego, okrągłego, płaskiego, jasnego”.
CZEGO UCZY SIĘ DZIECKO:
Dziecko uczy się rozpoznawania kształtów, kolorów, wychwytywania ich z przestrzeni oraz perspektywy, umieszczenia ich w otaczającym świecie i celów, do jakich służą.

2. Zabawa w historyjkę

GDZIE: wszędzie.

JAK:
Razem z dzieckiem patrzysz na jakąś przestrzeń, którą masz akurat przed sobą. Wymyślacie całą historyjkę, w jaki sposób ktoś ją wybudował, kim była ta osoba, co byście zmienili, z czego jest zbudowana. Jeśli to plener pytamy o rozpoznawane drzewa, owady, kwiaty, budynki, samochody. Dopisujemy im historyjkę, może być wymyślona, ale ma być logiczna, prawdopodobna i zrozumiała przez dziecko.
CZEGO UCZY SIĘ DZIECKO:
Dziecko poznaje nowe słowa, potrafi też przewidzieć ciąg przyczynowo – skutkowy, rozwija wyobraźnię, uczy się logicznego myślenia.

3. Zabawa w “Pociąg”

GDZIE: Duża przestrzeń, mieszkanie lub plener.
JAK:
Dziecko stoi z przodu, ty za nim. Łapiesz je za ramiona. Ono jest maszynistą, a ty konduktorem. Wydajesz komunikat o odjeździe pociągu, a maszynista rusza. Gdy się zatrzyma przy krzewie, kamieniu, etc. mówisz że to pierwsza stacja, koniecznie podkreślając, by nie zbliżać się do krawędzi peronu. Możesz jeszcze dodać znane miejscowości lub uniwersalne miejsca typu “park, plaża, boisko” itd.

CZEGO UCZY SIĘ DZIECKO:
Dziecko nauczy się liczenia, współpracy z drugą osobą, przewodzenia w grupie, słuchania komunikatów, nazw różnych miejsc ze swojego życia.

4. Zabawa w “Jedziemy”

GDZIE: duża przestrzeń
JAK:
To zabawa podobna do poprzedniej, z tą różnicą, że dziecko uczy się przede wszystkim kierunków, ich nazywania i pokazywania, oraz wydawania prostych komunikatów.
Bierzesz dziecko na barana, ono jest pilotem, a ty samolotem, czy autem (wybierz pojazd najbardziej ukochany). Dziecko pokazuje ci kierunek, w jaki chce, byś skręcił, a ty to robisz. Ma też przy tym nazywać “lewo” “prawo” oraz używać komunikatów “stop” “jedziemy”. Z powodzeniem możecie używać słów w języku obcym.

CZEGO UCZY SIĘ DZIECKO:
Dziecko poznaje kierunki oraz uczy się wydawania komunikatów w taki sposób, aby były dobrze odebrane przez drugą osobę, zrozumiałe i wykonane po jego myśli.

5. Zabawa w “NIEBO”

GDZIE: plener w dzień/noc
JAK:

Spoglądacie z dziećmi na nieboskłon. W dzień przyglądnijcie się kształtom chmur oraz różnym obiektom spotykanym na niebie (pojazdy, przypadkowe przedmioty przywitane przez wiatr i owady, małe ptaki). Zróbcie konkurs, kto znajdzie najwięcej różnych kształtów utworzonych z obłoczków. Jeśli dziecko ma problem z odgadnięciem kształtu, pokaż mu, jak ty to widzisz. Nie każdy dostrzega coś od razu, a jedna chmura może przypominać kształtem wiele przedmiotów i zwierząt.
Nocą zabawa zamienia się w przyglądanie się gwiazdom, śledzenie samolotów i poszukiwanie księżyca.

CZEGO UCZY SIĘ DZIECKO:
Dziecko rozwija wyobraźnię, uczy się orientacji, kierunków świata, zasad rządzących przyrodą, wiatrem i oddziaływaniem wiatru na to, co znajduje się w atmosferze.

6. Zabawa w “Improwizowaną piosenkę”

GDZIE: WSZĘDZIE, JEŚLI NIE WSTYDZISZ SIĘ ŚPIEWAĆ
JAK:
Usłyszysz czasem jakąś melodię i już wpada w ucho i nie chce się odczepić? Tzw. ślimak uszny jest bardzo fajną zabawą dla ciebie i dzieci. Wystarczy, że do melodii znanej ci piosenki, zaczniesz śpiewać swoje słowa, wymyślane na poczekaniu. Najlepiej niech opisują rzeczywistość dziecka, np. ostatni posiłek, ulubioną książeczkę.

CZEGO UCZY SIĘ DZIECKO:
Dziecko uczy się logicznego myślenia, szybkiej improwizacji, a poza tym rytmu, melodii. Poznaje też nowe słowa, uczy się używania ich w konkretnych sytuacjach i budowania z nich zdań.

7. Zabawa w “Rower”

GDZIE: kanapa, łóżko, materac, łąka, podłoga – coś miękkiego, na czym możecie się położyć
JAK:
Kładziecie się z dzieckiem obok siebie na wybranej powierzchni. Podnosicie zgięte nogi do góry, tak, aby przypominały nogi ułożone na pedałach roweru. Zaczynacie nimi kręcić. Ty jesteś przewodnikiem, więc opisujesz sytuację, dokąd jedziecie, co mijacie po drodze. Jeśli jest góra, jedziecie wolno. Trzymając ręce przed sobą na kierownicy, udajecie, że skręcacie. Namawiaj dziecko do wymyślania swoich utrudnień w ruchu drogowym, niech podróż będzie jak najbardziej urozmaicona.

CZEGO UCZY SIĘ DZIECKO:
Dziecko uczy się zachowania na drodze, poznaje zasady ruchu drogowego oraz zasady fizyczne, które panują w przyrodzie. Poza tym uczy się wydawać komunikaty, słuchać ich i wyrażać swoją opinię na temat miejsc. Dziecko poznaje też swoje ciało, czuje pracę mięśni nóg i rąk, brzucha i pleców. Zaczyna orientować się w przestrzeni.

8. Zabawa w “Ministerstwo Głupich Kroków”


Kto by pomyślał, że można do swojego życia brać pomysły z największego serialu komediowego wszechczasów, czyli Latającego Cyrku Monty Pythona.

GDZIE: dom, ogród, park (uwaga! Wymagane duże poczucie humoru i dystans do siebie)
JAK:
No jak? Łazicie jak Wam się podoba. Im głupiej, tym lepiej. Można spróbować wersji na chodniku, kostce brukowej lub schodach. Mów dziecku, jaki krok ma wykonać i którą nogą i pokaż mu swoją wersję.

CZEGO UCZY SIĘ DZIECKO:
Dziecko uczy się koordynacji ruchowej, odbierania komunikatów od rodzica i dystansu do siebie.

9. Zabawa w “Dźwięki”

GDZIE: WSZĘDZIE
JAK:
Wiesz co to onomatopeja? Dźwiękonaśladownictwo… No właśnie. Można bawić się z dzieckiem w ten sposób, że wydajesz dziwne, znane, nieznane dźwięki, odgłosy zwierząt, przedmiotów, a dziecko zgaduje, jaki dźwięk wydajesz. Można nasłuchiwać dźwięków, które po prostu słychać w przyrodzie, w mieście, w domu, w parku, w galerii handlowej. A może poprosisz dziecko, aby to ono spróbowało swoich sił w wydawaniu dźwięków? Na początku mogą one dotyczyć ulubionych przedmiotów lub zwierzątek.

CZEGO UCZY SIĘ DZIECKO:
Dziecko poznaje otaczający świat za pomocą zmysłu słuchu. Poznaje nie tylko różne dźwięki, uczy się ich klasyfikacji, ale też potrafi rozpoznawać dźwięki wysokie i niskie.

10. Zabawa w “Pełzanie”

Na deser moja ulubiona zabawa z dzieciństwa z imprez rodzinnych. Były to dla nas, dzieci dosyć nudne spotkania, na których dorośli gadali o polityce i takich tam. A my? Pełzaliśmy!
GDZIE: dywan 🙂
JAK:
Połóż się na brzuchu, wyciągnij nogi do tyłu, złącz je. Ręce połóż wzdłuż tułowia. Oczywiście dziecko ma to samo zadanie. I następnie w takiej pozycji robimy zawody w pełzanie, wyobrażając sobie, że jesteśmy dżdżownicami. Zabawa jest przednia, polecam!

CZEGO UCZY SIĘ DZIECKO:
Dziecko uczy się swojego ciała, panowania nad nim, koordynacji ruchowej, rywalizacji i czasem też przegrywania.

Mam nadzieję, że podobają Wam się moje propozycje zabaw bez użycia zabawek i rekwizytów. Oprócz nich są oczywiście takie jak akuku, berek, podchody, łaskotki i inne. Niech wyobraźnia podpowiada Wam ich jak najwięcej.

Pamiętajcie, że nic, żadna zabawka nie zastąpi Wam czasu z dzieckiem!

Zapraszam na kolejny wpis, już za tydzień o zabawach podczas kąpieli. Bo mój mały miał kiedyś bunt dwulatka i tylko ja i on wie, jak było nieciekawie. Kilka miesięcy bez wanienki. Czasem proste zabawy mogą zachęcić dziecko do kąpieli. A czasem niestety i to nie pomoże. Ale zawsze warto spróbować.

Posts created 32

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top